جمعه آخر ماه رمضان چگونه روز قدس انتخاب شد؟
ابتکار حضرت امام باعث نهضتی مردمی و ضد صهیونستی، جهت دار و تأثیرگذار در جمعه های ماه مبارک به ویژه در فلسطین شد.
امام خمینی با آگاهی، درایت و بینش خاصی که نسبت به مسائل داشتند و با دقت و توجه در تمام امور، بارها و بارها اسرائیل را محکوم کرده، به دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین پرداخت. ایشان در روز 16 مرداد سال 1358 مصادف با سیزدهم رمضان 1399 همزمان با شروع دور تازه ای از جنایات بی رحمانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس تعیین کردند و عموم مسلمانان جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواندند.
امام خمینی در تاریخ 16/5/1358 پیامی خطاب به تمام مسلمانان جهان به مناسبت انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس بیان نمودند که در کتاب امام در برابر صهیونیسم اینگونه ذکر شده است:
متن پیام امام خمینی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانة خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانة ایشان را بمباران می کند.
من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشبیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعة ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می تواند تعیین کنندة سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.»
والسلام علیکم و رحمه ا… و برکاته. روح اللّه الموسوی الخمینی»
حضرت امام خمینی (ره) پس از گذشت چند روز از اعلام پیام روز جهانی قدس (16/5/58) وظیفه ی خود دانسته که روز جهانی قدس را برای تمامی افراد جامعه به زبانی ساده و روان موشکافی نموده و ویژگی های آن را بیان فرمایند، ایشان به طور جدی و محکم روز قدس را روز مقابله مستضعفین با مستکبرین قلمداد نموده و این را در پیام خود که در 25/5/1358 در میان مردم قم بیان نمودند گوشزد کردند:
«بسم اللّه الرحمن الرحیم»
«روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می دانند، و عمل می کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین ـ آن هایی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی. در این روز بی تفاوت هستند، یا ملت ها را نمی گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملتهای مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت ها قیام کنند و این جرثومه های فساد را به زباله دان ها بریزند. روز قدس روزی است که باید این دنباله روهای رژیم سابق در ایران، و آن توطئه چین های رژیم فاسد و ابرقدرت ها در سایر جاها خصوصاً در لبنان، تکلیف خودشان را بدانند. روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم؛ و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم. روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم. روزی است که باید جامعة مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرت ها و به این تفاله هایی که مانده است از آن ها ـ چه در ایران و چه در سایر جاها.
روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با آمریکا و عمال آمریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد! ما به آن ها مهلت دادیم و با آن ها با ملایمت رفتار کردیم که شاید دست از شیطنت بردارند و اگر دست برندارند، کلمه آخر را خواهیم گفت و خواهیم به آن ها فهماند که دیگر رژیم سابق قابل برگشتن نیست و دیگر آمریکا نمی تواندبه اینجا حکومت کند، و دیگر سایر ابرقدرت ها نمی توانند در این مملکت حکومت کنند. روز قدس روزی است که باید به همة ابرقدرت ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید.
اسرائیل، دشمن بشریت، دشمن انسان، که هر روز غائله ایجاد می کند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می کشد، باید بداند که دیگر اربابهای او رنگی ندارند در دنیا، و باید انزوا اختیار کنند؛ طمعها را از ایران باید قطع کنند، دستهای آن ها باید از همة ممالک اسلامی قطع شود؛ عمال آن در همة ممالک اسلامی باید کنار بروند.
روز قدس روز اعلام یک چنین مطلبی است. اعلام این است به شیاطینی که ملتهای اسلام را می خواهند کنار بگذارند، و ابرقدرت ها را به میدان بیاورند.
روز قدس روزی است که قطع آمال آن ها را بکند، و به آن ها هشدار بدهد که گذشت آن زمان ها.
روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم. و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود.
روز قدس روزی است که باید به همه ی ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره ی شما، به واسطة عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد.
روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین بهوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند؛ قدرت های مادی، قدرت های معنوی. مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانة خدایی دارند و اسلام پشتوانة آن هاست و ایمان پشتوانة آن هاست از چه باید بترسند؟ ما با یک جمعیت کمی در مقابل دشمنهای زیاد، دشمنهای بسیار، قیام کردیم و ابرقدرت ها را شکست دادیم. و کسی گمان نکند که دیگر بعضی از این قشرهای فاسد، بعضی از این چپ روهای امریکایی یا غیر امریکایی، بتوانند در این مملکت اظهار وجود کنند. آن روز که ما بخواهیم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آن ها به زباله دن های فنا خواهند ریخته شد. ملت بزرگ ما دیگر از این حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید. و حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین همین حرکات مذبوحانه است. حرکاتی است که اواخر عمر اشخاص فاسد می کنند، چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد، منتهی به فنا شد.
دولتهای عالم بدانند که اسلام شکست بردار نیست. اسلام و تعالیم قرآن بر همة ممالک باید غلبه کند. دین باید دین الهی باشد، اسلام دین خداست؛ و باید در همة اقطار اسلام پیشروی کند. روز قدس، اعلام یک چنین مطلبی است؛ اعلام به این است که مسلمین به پیش! برای پیشرفت در همة اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آن ها نمی توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند.
من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آن ها را کشانده بودند خارج شوند، و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده ایم. و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند، و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در مملکتشان دخالت کنند.
در روز قدس، ملت ها باید به حکومت هایی که خائن هستند هشدار دهند. روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیم هایی با توطئه گری های بین المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آن هایی که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائیل و آن هایی که شرکت کردندن، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام ـ که در رأس آن ها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایی حق و باطل است.
من از خداوند تبارک و تعالی خواهانم که غلبه بدهد اسلام را بر همه ی قشرهای عالم؛ بر همه ی مستکبرین، مستضعفین را غلبه بدهد. و از خدای تبارک و تعالی خواهانم که برادرهای ما را در فلسطین، در جنوب لبنان و در لبنان، و در هر جایی از عالم که هستند، از دست مستکبرین و از دست چپاولگران نجات بدهد.»
«والسلام علی رسول الله و علی أئمه المسلمین»
با مروری کوتاه در این دو پیام امام (ره) به این نتیجه می رسیم که:
طرح روز جهانی قدس و دعوت همه مسلمانان و آزادیخواهان جهان برای حمایت از بیت المقدس و ملت مظلوم فلسطین برای مبارزه با یک قدرت پلیدی است که امکان پیروزی بر این قدرت اهریمنی برای ملت فلسطینی به تنهایی امکان پذیر نیست. رژیم صهیونیستی امروز به عنوان مظهر قدرت غیرقانونی و سلطه گری است که همه ارزش های انسانی را زیر پاگذاشته است. در ذات ابتکار امام خمینی این معنی نهفته است که حمایت از فلسطین و قدس یک وظیفه انسانی و اسلامی است و هیچ کس نمی تواند در مورد حوادثی که نسبت به مردم مظلوم فلسطین و نیز در مورد بیت المقدس و مسجدالاقصی رخ داده است بی تفاوت باشد.
منابع:
1ـ ماجراجو، محسن. پیامبران در مسجد الاقصی، قم. انتشارات اصباح، 1389.
2ـ امام در برابر صهیونیسم، مجموعه دیدگاهها و سخنان امام درباره رژیم اشغالگر قدس، دفتر سیاسی ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 1361.
3ـ صحیفه امام (ره)، جلد 9، ص 276 ـ 279